9 laatste( verbouw) fase

25 november 2012 - Crux-la-Ville, Frankrijk

9 De laatste verbouwfase

De Fransen verklaren me voor gek, ook de Nederlanders doen dat.

De verbouwing van het 200 m2 tellende krot startte in Februari met sloop en opruimen en nu

9 maanden later zou … de verbouwing afgerond zijn??!!

Nog niet helemaal maar we staan al in de kraamkamer, de champagne wordt gekoeld…

Het hele proces heeft wel wat van een conceptie, draagtijd en werpen. Gek genoeg komt de periode toch ook in de buurt van 9 maanden; laten we het maar op de 11 maanden draagtijd van een olifant houden. Qua omvang zeker toepasselijk.

Het begon allemaal met een grappige samenloop van omstandigheden die tot de aankoop leidden van dit pand. De conceptie dus, die in dit geval onderbouwd genoeg bleek om na opruimen en sloop krachtige fundamenten te leggen voor  het creatieve proces dat zou kunnen leiden tot een prachtig bouwwerk.

De eerste maanden stonden in het teken van aarzeling, langzame voortgang en afhoudende reacties van de Franse bouwvakkers. ‘Er werd voor een miskraam gevreesd.’

Roeien met de beschikbare riemen leverde een hoop positieve verassingen op: hulp en ondersteuning van veel Nederlandse vrienden en ook de Franse aannemer kreeg er flinke de lol in.

De werkelijke groei is te danken aan de enorme hulp van zoon B. & CO die met oneindige energie en toewijding en vooral met veel geduld steen op steen leggen; schroeven tot op het bot; en mijn onduidelijke beeldende bouwtaal transformeren naar zichtbare materie. ( is het nog te volgen?)

We gaan de laatste fase in. Een fase van afwerken en hopen dat alles voldoende onderbouwd is.

Er is hard gewerkt dat laten de foto’s zien: uitbouw isoleren, badkamer, toiletten (4), trap, gipsplaten op zolder, muren stukadoren, meterkast omtimmeren, veel omtimmeren.

Er ligt een afstreep- white board met de laatste 70 bouwitems- inmiddels 61.

We nemen ook tijd voor een wandeling in de prachtige natuur waar de jongens tondelzwammen zoeken en  vinden en de middeleeuwen doen herleven door ze te verpoederen en er ’s avonds het vuur mee aan te steken.

1. Sala vin:
    ziet ergoed uit
  2. Anita:
    Lieve Anne-Marie,

Wat een werk, wat een verhaal (missen we een stukje?), wat een onschatbare hulp!

Succes met de laatste loodjes!

Liefs,

Anita
  3. Rose:
    25 november 2012
    Wat werken jullie hard, het wordt steeds mooier! Straks krijgen we foto's van een nieuw paleisje? Nog even volhouden, maar ook genieten van de prachtige natuur, en dat doen jullie al zo te zien.
    Liefs, Roos
  4. Marjan:
    25 november 2012
    Jaha Anne, dat gaat een wolk van een baby worden! Nog even door puffen want je zit bijna op volledige ontsluiting. En dan wacht een heerlijk lange en warme winter op je waarin je de pasgeborene kunt voorbereiden op een rijk en gastvrij leven.
    Zie je snel
    Liefs
    Marjan
  5. Ludy:
    27 november 2012
    Lieve Anne, de aanhouder wint en een aan(vol)houder ben je! Een mooi en spannend project, in alle opzichten! Heel benieuwd naar de ontknoping. Liefs Ludy
  6. Caroline:
    27 november 2012
    Heerlijk om weer een verhaal te lezen, An! kus uit Gorinchem.