8 internaat voor Goudse sauzen

18 oktober 2012 - Crux-la-Ville, Frankrijk

Opknappertje 8

Internaat voor Goudse sauzen oftewel een ‘saus’ is niet niks,

Met de bordeaux rode subaru rijd ik naar Nevers om vier vakantievierende middelbare scholieren op te halen. Ze staan klaar op het station na de 6uur durende reis vanuit Gouda via Parijs.

‘sorry jongens, de versnellingspook is een uitvinding van B. en J.’ en ik wijs naar de meter lange gentelman wandelstok die in de versnellingsbak is gepookt.

Nog grappiger wordt het als ik de royale kofferbak open doe, de gehele ruimte wordt in beslag genomen door één grote sub woover . Tassen op de schoot dan maar en ook nog niet eens het knopje van de geluidsinstallatie vinden. Mijn reputatie als overste is danig geslonken.

Op zondag is het uitslapen en veel hout zamelen voor het grote tuinvuur ’immers daarom heeft W. zijn klasgenoten mee gekregen. Dat werken is bijzaak, kom ik al snel achter.

Maandag blazen we reveille en de één na de andere joggingbroek met teenslippers schuift aan het ontbijt ( choco-pops). Dan staat ze het mega- werk- inspanning- is- leuk- huis met een zonnetje op haar gezicht op te wachten.

De overige ploegen zijn er al en maken de dakkapellen af en beginnen aan de schoorstenen. Ik kan niet anders zeggen: zijn Fransen eenmaal begonnen dan gaan ze als een speer. Tijdens het bikken vielen er stenen in de standleiding ( horizontale afvoerpijp). Gelukkig zag ik het en kon een toekomstige verstopping voorkomen worden door de voorkomendheid van de ‘ouvrier’ die zonder mokken de leiding open maakt en de stenen eruit haalt.

B. maakt de badkamer betimmering af, last de beugels voor de openhaard, beugels voor kunstwerken en maakt in zijn vrije tijd een zwaard.  J. sluit nu echt alles aan en af dat met water te maken heeft.

De Goudse kazen, sorry sausen, kijken met bewondering toe maar maken zich ondertussen ontzettend verdienstelijk met het schilderen van het balken plafond en het wegscheppen van meer dan een kuub zand. Dit vooral nadat ze dinsdag een onvoorziene dag ‘vrij’ genomen hadden: de middelbare school eiste zijn tol en de goudjes konden er echt niet uit komen.

Ondertussen zijn afwasbeurten verdeeld, wordt hun muziek opgezet op het moment dat ik te bedde ga ( ze weten niet dat de vloeren zeer gehorig zijn en ik een zeer goede slaper ben) een grote groepsidentiteit ontstaat door het doorvorsen van de natuur en het met elkaar zijn. Vanavond is 2 kilo tiramisu naar binnen gelepeld en toen konden ze echt niet meer.

Oom Jelle heeft ze vandaag naar de stad gereden voor wat ‘inkoopjes’.

Het was een superspannende en leuke week en geweldig om weer eens te ervaren in welke wereld   16-jarigen  leven.