6 WERVELSTORM

6 oktober 2012 - Crux-la-Ville, Frankrijk

6 ER WOEDT EEN WERVELSTORM 30 september 2012

Het wordt bijna saai om te schrijven , maar die Dutch Bats zijn niet te stuiten.

Twee van de ploeg hebben hun termijn er op zitten. Terras gestort, muurtjes gemetseld, beneden muren al wit geverfd waardoor er nu werkelijk zicht komt op het uiteindelijke resultaat. De boiler hangt ineens en ook nog kaarsrecht. J stoeit met alle warm en – koud waterleidingen. Voor J is niks een probleem, als hij maar niet stil hoeft te zitten.

Terwijl ik met twee van de ploeg meelift naar NL is M al de nacht ervoor aankomen rijden. Wisseling van de ploeg. M heeft eergisteren zijn scriptie in geleverd en is nu gediplomeerd meubelmaker en houtbewerker. M. gaat niet slapen maar draait al direct de eerste dag mee en hangt even twee binnendeuren in.

In NL aangekomen gaat de telefoon ‘hoe ik de balk boven de openhaard wil’.  De volgende dag ‘hoe de planken vloer gelegd moet worden’ en ‘of die ook al op de andere kamer gelegd kan worden’. De douchebak staat ook al.

En zo ben ik drie dagen weg en gaat het misschien nog wel harder dan wanneer ik erbij zou zijn.

Behalve de werkelijke vorderingen die gemaakt worden is het ontroerend te zien hoe er met plezier aan details gewerkt wordt; een bouwkundig probleem met elkaar wordt opgelost ( de steunen onder de haardbalk) en niet te vergeten de prachtige vensterbankjes in ruw oud eiken van B die van een raam nu tot een bijzonder raam maken.

M heeft wat mij betreft het timmerdiploma binnen gehaald toen hij op de millimeter de steunbalk voor het dak van de uitbouw uit zette en ook nog eens plaatste!

Toen ik even een paar uurtjesweg was om boodschappen te doen zijn bijna alle ramen er ingezet en lekker vast gepurd.

Let op: in Frankrijk kost die pur 10 euro en is het schuim niet makkelijk snijdbaar. In Nederland ga je naar de ACTION waar je een prima bus haalt voor 3,69! ( ook  montagekit)

De Fransen… ik heb veel geduld en kan niet om ze heen, maar wat een andere cultuur. Een uitnodiging bij materialenhandel DORAS  heb ik gebruikt om de bouw,  -lees afspraak-  cultuur  eens in kaart te brengen: de artisan laat offertes onderteken opdat hij zeker is van zo’n  2 jaar werk. Vervolgens bepaalt hij zelf wie er aan de beurt is, op volkomen willekeurige wijze. Klanten worden niet gebeld, noch afgebeld, ook al is er een afspraak gemaakt. In het rijk der offertes is de artisan dus koning. Een tijdbeding wordt lachend afgewimpeld. Dat ze niet verder kijken dan hun eigen duimstok lang is, is wel duidelijk. Het komt totaal niet in hen op dat er misschien in deze crisis wel eens andere artisans staan te trappelen om onder welke overeenkomst dan ook aan het werk te kunnen.

Ik persoonlijk heb, nadat ik de 6e elektricien heb rondgeleid  ( ruim een uur per keer) zonder dat er een offerte in de bus rolde ( ik heb 2 brievenbussen en ze echt beide uitvoerig geleegd) mijn toevlucht genomen tot Wim: een helder Nederlands bedrijf dat geheel volgens afspraak aanstaande zondag naar Frankrijk komt rijden om in een aantal dagen alle aansluitingen te doen.

Mijn  aannemer kwam vandaag ook weer eens ‘toevallig’ langs.  Ik had hem 2 weken geleden gebeld om hem te vertellen dat de uitbouw gemaakt zou gaan worden en dat wanneer hij niet snel de muur zou stukadoren hij zelf maar een oplossing moest zoeken hoe hij er nog bij zou kunnen komen.  Hij had geluk; de uitbouw stond er nog net niet. Maar hoe hij de dakramen gaat plaatsen in de willekeurige koninkrijk week die hem gaat uitkomen, weet ik niet. Mijn jongens zijn een weekje in Nederland-  op vakantie- en maandag gaat die uitbouw eraan;  daar kan geen steiger tegenop.

1. Ludy:
    8 oktober 2012
    Stikbenieuwd naar het eindresultaat Anne; maar de lunchtafel vind ik op zich al een feestje om naar te kijken. Dus ik heb alle vertrouwen in de rest!
    Liefs Ludy